Blog: Fun-race Classic F1 30 september

de Lotus 72 van Fittipaldi uit 1973 volgens Policar

Op de laatste dag van september is besloten een Classic F1-race te houden. Dat wil zeggen dat we F1-auto’s uit de periode 1968 tot ergens midden jaren 70 aanhouden, een beetje volgens het landelijk reglement. Ook zijn de Policar auto’s het uitgangspunt. Maar er wordt niet te streng en te moeilijk over gedaan. Eigenlijk heeft deze F1-klasse ruim 2 jaar stil gestaan. Er zijn intussen maar weinig nieuwtjes uit de koker van Policar gekomen. Alleen de Ferrari 312 is echt nieuw. De BRM P160 wordt al tijden aangekondigd, maar is nog nergens te koop helaas. Inmiddels zijn er ook al foto’s opgedoken van de Ferrari 126C2, zo’n brede bak uit het turbo-tijdperk. Wel zijn er steeds meer 3D-applicaties te koop waardoor je een Fly of Scalextric opeens kan voorzien van een dergelijke Policar-motormount met bijbehorende gearbox. Dit laatste is denk ik wel het geheim van dit merk. Vriend en vijand zijn het er wel over eens dat dit een superieure overbrenging is. De naaimachineachtige loop van deze auto’s is fenomenaal. De lichtgewichtjes met hun iele motortjes gaan als de brandweer. Tijdens de laatste landelijk georganiseerde race bleek er een ware bandenoorlog te zijn losgebarsten. Alle snelle mannen reden met NSR banden die – vanuit de fabriek – op de velg verlijmd zijn. Voor ca. € 24 heb je al een setje! Dan wordt het al snel een dure grap. Bas en Willem stonden er in Witmarsum een beetje beteuterd bij met hun Policar P22 F1 bandjes. Vanavond is er niemand met het NSR rubber dus dat voordeel is er niet.

de echte 72 reserveauto (1T) van Fittipaldi na de trainingscrash in Zandvoort 1973

De opkomst is vrij klein. Ook al omdat niet iedere SRA-persoon een dergelijke auto bezit. Het zijn ook niet direct auto’s die je even uitleent, omdat er nogal fragiele onderdeeltjes op zitten. Het in- en uit elkaar halen van de auto is een crime en vaak breekt er in die fase al het nodige af helaas. Over afbreken gesproken, Lotus lijkt toch de hofleverancier. Fred heeft een latere zwarte 72, ik meen de D-variant waarmee Fittipaldi ooit reed. In de fraaie JPS livery. Maar ook een rood/witte van een ouder bouwjaar (1970) waar hij ook al mee bleek te hebben gereden. Het wordt uiteindelijk de zwarte. Willem, Bas en ik hebben de rood/witte nr2 van Rind. Kees heeft een nieuwe Ferrari 312 en is duidelijk nog zoekende. Ook is de auto nog wat rauw qua geluid. Eddy tenslotte heeft een McLaren van Bas geleend en heeft daarmee de nieuwste bolide. Bij het inrijden ben ik zelf niet echt gelukkig met de vorm van de auto. Mijn zelf omgebouwde Scalextric Lotus 49, nog een echte sigaar, gaat denk ik zelfs iets beter. De 8.5 die ik ooit met de 72 reed zie ik niet meer terug. Als ik de 9 haal is het meegenomen. Ik weet ook niet precies welke banden ik heb maar de P22’s lijken het me niet.

We keuren niet en we kwalificeren ook al niet. Paul heeft nog de naweeën van Corona en dus wisselen we een beetje met de wedstrijdleiding.

de nieuwe Ferrari in het midden

Race 1: Willem, Kees en Eddy. Afwisselender wordt het vanavond niet. Willem en Eddy gaan er rap vandoor. Kees kan met de nieuwe 312 niet helemaal meekomen. 27 om 25 is wat geflatteerd. Op baan 1 beperkt Kees het verschil tot 1 ronde. De Ferrari komt wat “los” en gaat merkbaar steeds iets sneller lopen. Bij Willem en Eddy gaat het er nog harder aan toe. Het verschil blijft heel klein. Op baan 4 pakken ze allebei een rondje op hun collega maar als Willem af mag sluiten op baan 2 en Eddy op 1 weet eerstgenoemde de overwinning naar zich toe te trekken. Alle 2 ruim in de 104 ronden.

de 2e groep, de vleugelloze Lotus 72 is de mijne
rondtijden aan elkaar gewaagd

Race 2: Bas, JW en Fred, de Lotus klasse. Bas en Fred vlogen er vandoor. Mijn auto bleek niet in staat snelle betrouwbare rondjes af te leveren. Ik veroorzaakte nog een massa-crash ook. Dat het maar 1 rondje achterstand is valt dan nog mee. De auto is inmiddels flink gehavend en de achtervleugel valt er steeds af. Bas en Fred trekken zich hier niets van aan en rijden voor wat ze waard zijn. De 104 van hun voorgangers verbeteren is het doel. Ze blijven maar 27ers produceren! Fred – op kop liggend – doet dat in de afsluitende baan 1 zelfs ook nog en dat is voor Bas net te veel. Met 108 ronden heeft Fred de doelstelling ruim overtroffen en Bas zit daar maar een halve ronde achter!

Race
1Fred108.27
2 Bas107.67
3Willem104.92
4Eddy104.54
5JanWillem100.72
6Kees100.08

Daarachter zijn het dus Willem en Eddy met 104 en dan Kees en ik met 100.

Iedereen is het er wel over eens dat dit leuke karretjes zijn om mee te racen. Afgezet tegen de aanschafprijs heb je veel waar voor je geld. Als je een Scalextric-auto met de Policar spulletjes ombouwt ben je veel meer geld kwijt. Winnaar Fred reed met opmerkelijk veel lood aan boord terwijl ik dat vroegah nooit nodig had in de zelfde auto. Misschien maar eens testen of dat toch niet beter is… want in tegenstelling tot de vorige races gaat de auto nu veel te vaak rechtdoor.

 Nu maar weer wachten op die BRM160!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *